Gothic:Forsaken Gods první recenze od čtenáře!
02.12.2008 | Tomáš Kašpar
Gothic 3 Forsaken Gods - první dojmy a zážitky z hraní.
Autor článku: David
"DMC" Midrla exclusivně pro Gothic.Scorpions.cz
(Předem
se všem omlouvám za případné překlepy a gramatické chyby!)
Ještě jeden malý dodatek, tento článek píšu
z pohledu hráče a ze svých vlastních zážitků a pocitů z hraní, některé
popisované události se tedy mohou lišit od skutečnosti a mohou být lehce zaujaté,
s ohledem na předchozí díly.
Tak jsme se, mi všichni fanoušci série Gothic,
konečně dočkaly dalšího pokračování této možná trochu rozporuplné hry, která je
ale pro mnohé hráče dokonalostí v RPG žánru, a JoWooD konečně vydaly standalone
Datadisk ke hře Gothic 3 s názvem Forsaken Gods (dále jen FSG),
který má za úkol hlavně navázat na předchozí díl, a zároveň nás natěšit na
připravovaný Gothic 4, vzhledem k tomu že G3 měl více možných konců, nebylo
snadné na něj jen tak navázat, autoři se tedy přiklání k jednomu z nich, a
myslím že po příběhové stránce se hra docela vydařila, a to jak moc bude FSG
navazovat na Gothic 4 se v tuto chvíly ještě nedá moc posoudit...
Takže ted něco O Hře, ihned po spuštění vás
mohou zaujmout nové Motivy Menu, v Nastavení grafiky se dá zapnout
Anti-Aliasing a HDR či Bloom Efekty, jinak dle mého zůstává menu bez změn, a
samodřejmě na pozadí hraje pořád stejná hudba jako v G3, po spuštění Nové hry
se ihned spustí Intro, bohužel už to není Narenderované video, jak tomu bylo u
všech předchozích dílů Gothic, ale je složeno pouze ze Screenshotů, doplněných
několika efekty a čteným komentářem, dá se to ale skousnout a na významu to nic
moc nemění, poté následuje zrychlený Loading a konečně jste ve hře, kde vás
probují velitel Sildenu, a dozvídáte se vše důležité, opět jako v každém dílu
jste zesláblý, máte špatnou zbroj a nic si nepamatujete, s postele seberete
Rezavý Meč a pouštíte se do sjednocení Myrtany, kde ted již vládnou vaši staří
známí Gorn, Thorus a Lee, kteří se mezi sebou mají v plánu zničit. Bojový
systém nebyl nějak významě vylepšen, takže pořád platí to že i zesláblý a s
klackem v ruce můžete bez problémů zabít Trolla, ale dva Mrchožrouti najednou
pro vás mohou být smrtící, jedinou novinkou je že máte "Výdrž", která
velmi rychle ubívá a nezbyde vám pak nic jiného než utíkat, nebo si s odstupem
počkat než se vám výdrž zase doplní, a výhodou je že tuto výdrž mají ted už i
vaši protivníci, takže jste na tom stejně, každopádně není problém stát se hned
na začátku hry Šampionem Arény, a pokud byl Bojový systém vylepšen i nějak
jinak, tak jsem si toho zatím ještě nevšimnul, dá se říct že v Boji platí pořád
stejná taktika jako v G3, nejlepší je rozdělit si nepřátele a pak už to není
problém. Ohleně nové podoby světa se dá říct, že nebyla provedena úplně
nejlepším způsobem, například v nové Orkské pevnosti Trelis mi hra běží
znatelně pomaleji než třeba ve Vengardu, který je asi největším městem světa, a
musím vždy čekat než se cosi načte, přestože tam toho moc není, ale majitelé
lepších PC tohle nejspíše nebudou muset řešit. Další velkou novinkou je to, že
jak už se delší dobu předvídalo, svět byl opravdu ochuzen o Nordmar a Varant,
takže už nám zbyla jen stará zlatá Myrtana, průchod do ledové oblasti je
zavalen kamením a pro jistotu je ještě obehnán neviditelnou bariérou, s průsmyk
do Varantu rovnou končí zdí, a doplavat se tam také nedá, z obou oblastí už
zbyly jen LOD modely. A ještě jednou menší zajímavostí je to že Magická Bariéra
kolem Vengardu je už konečně pryč! A dalším nápaditým krokem bylo umístění
Teleportů na stejné místo jako v G3, tedy až na pár vyjímek, kde už to nešlo,
což ale hráčovy spíš pomůže. A to mě přivádí k další zajímavosti, a tou je že
hra se mi zdá poměrně hodně jednoduchá, já hraju na střední obtížnost, a i
přesto za úkoly dostávám běžně 500 zlatých a hodně zkušeností, v truhlách se
pak dá běžně najít kolem 500 zlatáků a hodně cených předmětů, a v některých je
dokonce tak dobrá Zroj, která se dala v G3 získat až ke konci hry. Takhle by
nám to hoši s PB určitě nikdy neulehčily. Jinak svět je poměrně pustý, nepřátel
je málo a v jeskyních nikdo nebývá, ani osamělých NPC se moc najít nedá, např.
v G3 byl třeba v kameném kruhu Lovec, tady už nikoho takového nepotkáte, a ani
ve městech není moc lidí kteří se s vámi baví, a také mě překvapilo že většině
lidí už nevadí když jim u nich doma kradu věci, to je opravdu zajímavé.
Rozporuplně také působí to, že NPC se mění hlasy, podle toho, zdá vám zadávají
Quest, nebo vás jen odbývají, takže Orkové mají někdy úplně slabí hlásek jako
normální člověk, a pak vás odbydou tím svým hlubokým děsivým hlasem, Dabbingu
mohly vážně věnovat víc pozornosti, samodřejmě váš hrdina ale mluví úplně
dokonale a má hlas skvělý! Jinak oproti koncepci PB, zde vás v Questech hra
oslovuje jako Player (někdy Playerr), takže staré známé "Bezejmený
Hrdina" se také někam podělo, hře nic s toho ale na kvalitě neubírá,
vypadá pořád úžasně a skvěle se i hraje.
Pokud ale jde o systémové požadavky, tak v
tomto ohledu si hra velmi znatelně polepšila, ke hraní vám stačí stejný PC jako
na původní Gothic 3, ale milou novinkou je to že doba Loadingu se velmi
znatelně snížila (u mě téměř na polovinu) a opětovný Loading je dá se říct ted
už opravdu rychlý, a stejně tak se uspíšilo i ukládání, ale to vše bude asi
nejspíše způsobeno tím, že herní svět je ořezán pouze na Myrtanu.
Jak už ale mnozí nejspíše vědí, projekt FSG už
nebyl tvořen pod hlavičkou Piranha Bytes (původní autoři Gothic, Gothic 2 i
Gothic 3), ale v né moc známé společnosti Trine Games, a stejně tak Gothic 4 už
vyvíjí zcela jiná společnost s názvem Spellbount, a otázkou je, zdaly to bez PB
vůbec ještě bude Gothic, a nebylo by pak tedy lepší pojmenovat Gothic 4 jako
Arcadia A Gothic Tale? A navíc PB začaly tvořit novou hru s názvem Risen, která
bude dlé mého názoru ten pravý Gothic 4, a stane se zde pravděpodobně to samé
co se stalo s pokračováním Operace Flashpoint, místo OPF2 se pokračování
jmenuje ArmA, to je ale ještě budoucnost, vratme se zpět ke FSG, je poznat že
už není od PB? A jak moc je to znát? Pravdou je že to hře nijak nepřidalo,
stejně jako vždy je i FSG plný Bugů, které hru dokáží velmi znepříjemnit, a ani
několik narychlo vykvašených Patchů si s tím zatím nedokázalo moc poradit,
další stránkou jsou drobné změny Světa, nové modely zbraní a zbrojí jsou velmi
povedené, jen mohly mít také novou ikonku v Inventáři, horší je to ale se
stavbamy, nové Orčí chrámy, stany a ostatní stavby nejsou na moc veliké úrovni,
a troufnu si trvdit že já jako 3D modelář bych si s tím poradil mnohem lépe,
chyby jsou vidět jak na UV mappingu, kde nesedí textury, tak na LowPoly
modelech, které jsou někdy opravdu hranaté, a ani Editace světa není moc dobrá,
myslím že PB by to takhle nikdy ven nepustily, např. strop pod Orčím chámem je
jen rovina s pár sloupy, a nepochybuji o tom že kdyby to bylo dílo PB, byly by
tam pěkné klemby, a co mě nejvíce překvapilo, tak s nově umístěnými stavbamy se
nepočítalo v LOD modelu hry, takže třeba nová kovárna v Cape Dune se oběví až
když se k ní hodně přiblížíte, a když už jsme u Cape Dune, tak jedna malá
zajímavost je to že autoři název změnily na Kap Dun, ale během hraní se na
cedulích i v rozhovorech název stále střídá s původním Cape Dune, což hře také
nepřidá.
Pokud mám ale udělat jednoznačný závěr, je to
téměř nemožné, já osobně mám ze hry velmi dobrý pocit, a je to moc příjemné
rozšíření už tak skvělé hry jakou G3 je, trochu mě jen mrzí že už to není hra
od PB a že je neuvedli ani v ReadMe, a myslím že kdyby tento datadisk vytvořily
hoši z Piranha Bytes, byla by tato hra ještě mnohem lepší než je ted, a nabídla
by nám mnohem více, ale i tak je to skvělá hra, u které se fanoušci této série
budou hodně dlouho bavit, takže pokud máte sérii Gothic rádi, určitě vám ani
tento díl doma nesmí chybět, ted už se jen stačí těšit na opatchovanou CZ
verzi...